Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Från mellanstadielärare till professor

Hon började som mellanstadielärare och nu har hon blivit professor i sociologi. Marie Carlsons väg har inte varit helt rak, men alltid kretsat kring frågor om utbildning, demokrati, migration och mänskliga rättigheter. Hennes intresse har också fört henne till många olika länder och Marie har deltagit i flera internationella forskningsprojekt.

Dagens brännande frågor kring demokrati, migration och etnicitet var aktuella även på 80-talet då Marie pluggade. Parallellt med studierna på lärarhögskolan läste hon sociologi och senare ämnen som svenska som andra språk, antropologi och invandrar- och minoritetsfrågor.
- På lärarhögskolan var det många pluggtentor om t ex fåglar och växter och jag saknade delvis intellektuella utmaningar och kritiska perspektiv. Detta fick mig faktiskt att börja läsa sociologi parallellt med att jag gick lärarutbildningen. Det slutade många år senare med en avhandling om SFI (Svenska för invandrare) där jag kritiskt granskade den tidens språkundervisning för invandrare och hade ett fokus på turkiska kvinnor och deras möte med den svenska välfärdsstaten och ”svenskhet”.
Debatten om SFI pågår fortfarande. Och Marie har i sin forskning fortsatt med fokus på migration och etnicitet med inriktning mot utbildningsfrågor, språk och genus.

 

Undervisningserfarenhet från många sammanhang

Efter lärarexamen blev det flera olika jobb som lärare.
- Jag har undervisat på låg- och mellanstadiet, på Komvux som SFI-lärare, på fängelser och på sjukhus och givetvis på universitet. På universtietsnivå har jag också varit vetenskaplig ledare för en nationell forsakrskola, Språk och Lärande i Mångfaldsperspektiv (SLIM). Dessutom har jag även arbetat som lärare på svensk utlandsskola i Ecuador. Detta har gett mig många erfarenheter som jag har haft nytta av också i akademin.

Utbildningsfrågor i ett brett perspektiv har varit centralt för Marie och hon har engagerat sig mycket i olika typer av utbildningar och samarbetat med folkhögskolor och myndigheter i Sverige och olika frivilligorganisationer internationellt.
- NGO:s (Non Governmental Organisations) spelar en mycket viktig roll i många länder. Jag har arbetat tillsammans med forskare och NGO:s i bland annat Turkiet. De har gjort ett fantastiskt arbete där och det är mycket sorgligt det som händer i dagens Turkiet. Men olika institut och NGO:s fortsätter sitt värdefulla arbete.

Studenter i Asien

Maries forskning om olika utbildningsfrågor kan sammanfattas i tre övergripande delar; utbildning av migranter, profession och organisation samt jämförande studier mellan olika länder. Ett exempel på Maries forskning som hamnar under den sistnämnda kategorin är ett tvärvetenskapligt projekt där forskare i sex delstudier, genom livshistorier, har intervjuat hur studenter rör sig på sina utbildningsvägar mellan olika länder.

Nu väntar en resa till Asien där Marie skall besöka ett par av de universitet som deltagit.
- Jag tycker det är viktigt med återkoppling till dem som på olika sätt varit med i de studier som vi genomfört. Det blir besök på universitet i Singapore och Malaysia. Kanske också senare besök även på universitet i Istanbul som deltagit – det beror litet på utvecklingen där den närmaste tiden.

Nya projekt – framtiden

Ett annat projekt med internationell anknytning som nyligen har ägt rum har handlat om att studera olika policydokument och läromedel i olika länder. Syftet har varit att studera olika länders uppfattningar om sina framtida medborgare. Detta har varit ett samarbetsprojekt mellan Libanon, Sverige och Turkiet och forskargruppen håller nu på att skriva på ett par avslutande publikationer.

Marie samarbetar också med forskare från Södertörn i en ansökan om hur NGO:s exporterar utbildning om demokrati och genus till Östersjöregionen. Det är återigen ett exempel på tvärvetenskapligt samarbete, denna gång mellan etnologer, jurister och sociologer.
- Även om jag har ägnat större delen av mitt forskarliv åt utbildningsfrågor och har en lång blandad undervisningserfarenhet har jag mest kommit att undervisa på forskarutbildningsnivå inom akademin. Men under senare år har jag även deltagit på grundutbildning i lärarprogrammet som är ganska stort på vår institution. Att möta lärarstudenter som precis börjat sin utbildning har varit väldigt stimulerande. Inte minst då att vara seminarieledare tillsammans med våra dramapedagoger var en positiv överraskning i denna utbildning. Det blev ett annorlunda sätt att kombinera teoretiska kunskaper med andra sätt att uttrycka sig.

Ny centrumbildning – forskningssamarbete

Ytterligare en händelse som faller väl in i Marie Carlsons ämnesområde är den nya centrumbildning som startas på Göteborgs universitet under våren, Centrum för global migration.
- Det är sju fakulteter med många olika discipliner som går samman för att fokusera på frågor om migration med statsvetaren Andrea Spehar som föreståndare. Andrea och jag har faktiskt träffats tidigare på ett annat centrum vid Göteborgs universitet, Work and Employment Centre (WE) eller på svenska, Centrum för forskning om arbete och sysselsättning med seniorprofessor Bengt Furåker som föreståndare. WE har som en målsättning bland annat att stimulera forskningssamarbete. Och Andrea, jag och två andra forskare från Högskolan Väst och Stockholms universitet har börjat samarbeta kring en forskningsansökan om migration och arbete – ett tvärvetenskapligt projekt som vi tror skulle kunna bli riktigt intressant med våra olika inriktningar och de forskningsfrågor vi vill ställa.

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2017-03-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?