Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Drama Boreale 2018

Välkomna till Göteborg och Drama Boreale 2018, en nordisk konferens om drama/teater och utbildning.

Drama Boreale återkommer vart tredje år och har sedan starten 1995 alternerat mellan de olika nordiska länderna, denna är därmed den nionde i ordningen. Planeringsgruppen består av representanter från Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Högskolan för Scen och Musik, Vårdhögskolan alla vid Göteborgs universitet samt Blekinge och Västerbergs folkhögskolor, RAD, Teaterförbundet etc.
Konferensen som form tror vi kan vara intressant att utforska. Vi är nyfikna på vad händer om vi lägger upp Drama Boreale 18 utifrån en dramapedagogisk epistemologi? Då dramapedagogiken har en så pass tydlig relationell form vill vi därför undersöka hur vi kan arbeta mer konsekvent med detta även i konferenssammanhang, vilka konsekvenser får det för professionsutveckling, samverkan och forskning? På vilka sätt kan vi sedan arbeta vidare, tolka och omtolka oss själva och vår praktik, baserat på det som vi alla har gemensamt, drama/teaterprocessen i sig?

TEMA; The Open Ensemble – Drama Boreale 18

Den nordiska dramapedagogikens signum anser vi vara dess bredd, våra vitt skilda verksamheter med olika fokus och metoder. Vi arbetar med alla åldrar, i formella såväl som informella sammanhang, inom teater och kulturlivet i etablerade institutioner såväl som fria aktörer, utbildning från förskola till universitet, vård, näringsliv, föreningsliv etc. Hur kan vi undersöka de olika röster vår yrkeskår har, den täta väv av olika möjliga tolkningar av vad nordisk dramapedagogik har varit, är och kan bli? The Open Ensemble, vill undersöka just detta. Ensemblelärande diskuteras inom lärande för hållbar utveckling där denna form av lärande liknas vid den improviserande jazzensemblens med dess fokus på relation och öppenhet för det ännu oformulerade. Med tillägget öppen vill vi betona rum för mångfald, rum för en mångstämmig kör. The Open Ensemble kan även beskrivas som en perfomativ process med dess fokus på det som emergerar och ett rhizom, en term hämtad från biologin som kan ses som en metafor för en icke-hierarkisk form av lärande, ett chaosmos som bygger på mångfald och oordning snarare än ordning.
Sökljuset är precis som vid tidigare konferenser fortsatt riktat mot frågan om vad nordisk dramapedagogik kan tänkas handla om; var kommer vi ifrån, var står vi nu och vilka möjliga framtidsscenarion ser vi? Skillnaden från tidigare konferenser består i vår form, konferensens upplägg; dess hur. Istället för presentationer i form av papers/workshops/keynotes/posters så kommer vi att med en dramapedagogisk logik utgå från det som uppstår i vårt samspel. Det som tar form i vår gemensamma dramaprocess, interaktionen mellan konferensens, kanske bortemot 150, blir därefter ett gemensamt ägt material. En gemensam skatt som alla medverkande kan relatera till och bygga vidare på genom t ex föreställningar, forskningsartiklar, nya pedagogiska innovationer. Det som uppstår på konferensens inledande workshops kommer under konferensens sista dag att speglas i form av gestaltningar från olika grupper på plats runt om i världen.

Så med förhoppningen om att få se er här vill vi hälsa er varmt och innerligt välkomna till Göteborg i augusti 2018.
 

Yes, I want information about Drama Boreale 18, click for more information

Fore more information in English

Fore more information in English, click here

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2017-11-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://socav.gu.se/forskning/drama-boreale-2018/
Utskriftsdatum: 2017-11-19