Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se
Starta eller stoppa snurran
  • Tidsbegränsade jobb och anställningstrygghet

Välkomna till Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Vid institutionen bedrivs forskning, utbildning och samverkan inom en rad områden. Här finns forskning om arbetsmarknad, arbetsliv, välfärdsfrågor, sociala rörelser, hållbar utveckling, miljöpolitik, rättssociologi samt brottslighet och social kontroll. Utbildningar erbjuds inom en rad områden såsom sociologi, arbetsvetenskap, personalvetenskap, kriminologi och human resource management. Institutionen har också omfattande åtaganden på flera av Göteborgs universitets utbildningsprogram, inte minst inom lärarutbildningen. Samverkan och utvecklingsprojekt bedrivs både inom forskning och utbildning med partners inom det privata näringslivet och offentlig sektor.

Studerandeexpeditionen

Studerandeexpeditionen har öppet:
Måndag: 13.00 - 15.00
Tisdag - Torsdag: 9.00 - 12.00
Kontakt: student@socav.gu.se

Tar tåget till Snabbspåret

37 lärare från Syrien har satt sig på skolbänken igen. Denna gång i universitetets lokaler. Institutionen har på uppdrag av Arbetsförmedlingen dragit igång den tredje upplagan av Snabbspåret, kursen ”Att vara lärare i svensk skola och förskola” som vänder sig till nyanlända lärare och som har arabiska som modersmål.

I samband men den stora flyktingströmmen 2015 beslutade regeringen att inrätta så kallade snabbspår. Detta är en specialanpassning som skall underlätta för nyanlända att komma in på den svenska arbetsmarknaden och det handlar främst om yrkesgrupper som det råder brist på i Sverige. Sammanlagt finns 14 olika Snabbspår i Sverige och drygt 5 300 nyanlända har deltagit i dessa utbildningar och inriktningen mot läraryrket är störst.
- Det är en introduktionskurs på 26 veckor som skall ge en inblick i hur den svenska skolan fungerar och som bedrivs på svenska och arabiska parallellt, säger Maria Jansson som är samordnare för Snabbspåret.

Språkkaffé och värdfamilj

Mohammad Al Hussein kom från Raqqa Syrien 2015 och har redan lärt sig mycket svenska.
- Jag började med en gång att lära mig språket, gick på språkkafféer och började lära mig läsa svenska. Efter några månader flyttade jag in hos en svensk familj i Färgelanda och då lärde mig mycket.
I Syrien läste Mohammad pedagogik i fyra år vid universitetet i Raqqa och hann arbeta som lärare i två månader innan kriget gjorde att han tvingades fly. Nu är han tillbaka i skolbänken vid universitetet i Göteborg.
- Mycket är sig likt, men en stor skillnad är att här får studenterna själva ansvara för att söka reda på kunskaper. Jag har en praktikplats på en förskola i Färgelanda och även där är det viktigt att barnen själva får söka efter kunskap.
Tågresan från Färgelanda till Göteborg tar fyra timma, enkel väg, så det blir långa arbetsdagar.

Från Abu Dhabi till Lysekil

För Fidaa Birrwo har Snabbspåret blivit en familjeangelägenhet, hon och hennes man går båda på Snabbspåret. De kom till Sverige får bara tre månader sedan och har ännu inte fått någon praktikplats. Hon, hennes man och de tre barnen bor i Lysekil och det blir en lång bussresa de dagar de skall till universitetet. Hon har arbetat som lärare på mellanstadiet i både Syrien och Abu Dhabi.
- Universitetsmiljön är ungefär densamma och det skall bli intressant att lära känna det svenska skolsystemet.

Varva teori och praktik

Snabbspåret är indelad i tre delar. Två dagar i veckan läser studenterna teori på universitetet, två dagar är de ute på en skola och praktiserar, och den femte dagen läser de svenska.
Kursen är dessutom uppdelad i tre teman: Det svenska skolsystemets historia, organisation och värden, Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap, samt Didaktiska perspektiv och dokumentation av lärande.

Introduktion

Utbildningen är inte en traditionell högskolekurs som ger högskolepoäng utan skall ses mer som en orienteringskurs. För att kunna få legitimation att arbeta i svensk skola krävs för de flesta en kompletterande utbildning vid universitetet samt att nå en högre nivå på sina kunskaper i svenska.
- En stor del av värdet är att studenterna får kvalificerad studievägledning parallellt med studierna och att de får möjlighet att se om de vill fortsätta vara lärare i Sverige. Dessutom får de utveckla sitt svenska språk med de termer och begrepp som används i skolan, konstaterar Maria Jansson. I den långa process det tar från att man anländer till Sverige till att de får sin lärarlegitimation ska man inte underskatta värdet att få behålla sin identitet som lärare och tillsammans med andra i samma situation reflektera och lära i den miljö snabbspårsdeltagarna erbjuds. Att dessutom få kontakt med skolor som kan bli framtida arbetsplatser har visat sig vara värdefullt, berättar Maria.
Studenterna som nu har börjat på institutionen är bosatta på olika platser runt om i Västsverige, från Uddevalla i norr, Färgelanda i nordväst, Falköping i öst ner till Falkenberg i syd så det blir långa resor för de två dagarna på universitetet.

 

Forskare förklarar: Tidsbegränsade anställningar

Professor Tomas Berglund berättar om utvecklingen av tidsbegränsade anställningar och svårigheten att få ett fast jobb. Han slår också hål på myten om att unga inte vill ha en fast anställning.

Karriärstad gav SM-vinst

Amanda Jakobsson och Malin Rönnerman kan titulera sig Svenska mästare. De vann årets upplaga av Personalvetar-SM som avgjordes i Stockholm. Deras förslag, ”En karriärstad” för Försvarsmakten blev vinnande bidraget bland 19 förslag.

Personalvetar-SM anordnas varje år av fackförbundet SSR och personalvetarstudenter från Göteborgs universitet brukar abonnera på de främsta platserna de senaste åren. Tävlingen går ut på att presentera ett förslag utifrån ett case som någon av de deltagande organisationerna presenterar. Förslagen skall också gå in under årets tema, som i år var Digital HR.
- På tåget upp till Stockholm spånande vi lite om vad vi skulle göra, men eftersom vi inte visste speciellt mycket gick det inte att förbereda sig, säger Amanda Jakobsson.
Väl framme i huvudstaden fick de först några föreläsningar om digital HR och sedan var det Försvarsmaktens tur att presentera sin behov.
- Som många andra arbetsgivare står Försvarsmakten inför stora utmaningar inte minst när det gäller att rekrytera och behålla sin personal och det var detta som blev vår uppgift, säger Malin Rönnerman; kom med en idé om hur Försvaret kan uppfattas som en attraktiv arbetsgivare och hjälpa de anställda att bygga en karriär med hjälp av digital teknik.
Försvarsmaktens case presenterades kl 14.00, skulle vara inlämnad 24.00 samma dag och en treminuters presentation skulle göras kl 8.00 morgonen därpå.
- Det blev inte mycket sömn den natten, konstaterar Amanda.

Till final

När alla presentationerna var gjorda, drog sig 5-mannajuryn tillbaka för att utse tre finalister. Villkoret för att gå vidare var att idén skulle vara både innovativ och genomförbar. Finalisterna blev klara strax innan lunch och de tre lagen fick lunchen på sig att förbereda en 6 minuter lång presentation. Nej, det blev inte mycket lunch heller.
Men sedan var det klart och Amanda och Malin tog hem SM-titeln. Men vad går deras idé ut på? Malin förklarar.
- Vi tänker oss en virtuell stad full med olika hus där husen symboliserar olika tjänster som försvaret erbjuder. De anställda i Försvaret kommer till karriärstaden med sitt CV, sin befattning och annat som kan vara intressant ur karriärsynpunkt. Vi tänker oss exempelvis att man kan koppla in sina uppgifter som redan ligger på Linkedin. En viktig sak är att de anställda själva ansvarar för att lägga in alla relevanta uppgifter.

Hus i olika färger

Med dessa uppgifter som grund gör systemet att man hamnar på en gata med ett grönt hus som ligger en närmast. Det är det hus som beskriver den befattning man för närvarande har och vilka karriärvägar som finns därifrån. De hus som ligger därefter är gula innehåller befattningar som man har lättast att söka, men också information om exempelvis vilka utbildningar och kurser som saknas för att kunna söka andra jobb.
- Vi tog kockyrket som ett exempel, säger Malin. Om du vill går vidare i karriären kan man se vilka befattningar som går att söka och vi föreslår att man även kan lägga in befattningar som Försvarsmaktens samarbetspartners har. Eftersom Försvaret finns över hela landet skall alla lediga kockjobb finnas med på så sätt får man en helhetsbild av såväl Försvarets och dess samarbetspartners erbjudanden. På så sätt kan man även hitta kombinationer så att det går att arbeta både inom Försvarsmakten och på ett civilt företag.
I Amandas och Malins förslag kan också arbetsgivaren markera de hus som innehåller lediga tjänster. Den sökande kan gå in i huset, få information om de lediga jobben och vad som krävs för att söka tjänsterna.

Digital HR

Digital HR? Det är kanske inte det första man tänker på när man talar om personalvetenskap.
- Vi var också okunniga om detta, konstaterar Amanda, men föreläsningarna i Stockholm var mycket intressant. Men det finns varken någon forskningen eller några kurser på universitetet kopplat till digital HR, vad vi vet, men det måste komma.
- Så det blir Digital HR för er del när ni är färdiga till sommaren?
- Det vet jag inte, säger Malin. Arbetsmarknaden är väl hyfsad just nu, men det är vårt första jobb som vi kommer att söka. För min del är det viktigt att komma till ett företag eller organisation som tar HR på allvar.
Se Amanda Jakobsson och Malin Rönnerman presentation här.

Have a look at Göteborg

Institutionens forskare skriver böcker

Den motspänstiga akademikern, en festbok till Ingrid Sahlin

The way we study - Being a student at the University of Gothenburg

Places to stay - Being a student at the University of Gothenburg

Leisure time - Being a student at the University of Gothenburg

Traveling through the city - Being a student at the University of Gothenburg

Kontaktinformation

Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Box 720
405 30 Göteborg

Besöksadress:
Skanstorget 18 (Klicka för karta)

Telefon:
031-786 0000
Fax:
031-786 4764

Framtidens vårdavdelning

Hans Lindgren beskriver ett utvecklings- och förändringsarbete inom vården där särskilda förutsättningar skapats för att utifrån teori och praktikerkunskap för att skapa ”Framtidens vårdavdelning”.

Rapporten är publicerad i Institutets för stressmedicins rapportserie och Hans Lindgren har kunnat följa och analysera denna process under dess första år och har då valt att utforska de centrala frågeställningar som hanteras. Utgångspunkten har varit att betrakta frågeställningarna som komplicerade eller komplexa.

Rapporten, ISM-papprt 20, framtidens vårdavdelning finns att ladda ner på institutets hemsida.

Drama Boreale 2018

Nordisk dramakonferens 6-10 augusti 2018

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2015-12-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?