Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärandets betydelse för att kunna hantera föränderliga krav i arbetet

Det lyfts ofta fram lärande i form av ständigt förbättringsarbete behövs inom hälso- och sjukvården för att kunna hantera föränderliga krav på innovativa sätt. Många vårdarbetsplatser vill i detta sammanhang ha stöd i att tillämpa mer hållbara och praktiknära sätt att bedriva ett utvecklingsarbete som integrerar hälso- och arbetsmiljöfrågor. Syftet med föreliggande ansökan är att få en fördjupad förståelse för vilken betydelse lärande på olika organisationsnivåer under pågående verksamhetsutveckling har för främjandet av medarbetares välmående och engagemang. Inom ramen för projektet kommer longitudinella samband och samspel mellan lärande på olika organisationsnivåer och medarbetares välmående och engagemang att analyseras. Vidare kommer fördjupade kvalitativa fallstudier att göras om samspel, former och förutsättningar vid ett urval av cirka tio vårdarbetsplatser som på ett framgångsrikt sätt integrerat hälso- och arbetsmiljöfrågor i pågående verksamhetsutveckling. Förväntade resultat fokuserar samspelet mellan individers hantering och utveckling av sin arbetssituation, det sociala lärandeklimatet på gruppnivå, förekomst av organisatoriskt lärande och vårdanställdas välmående och engagemang.

Projekttid: 2016-01-01 – 2019-03-31
Projektledare: Andrea Eriksson
Projektmedarbetare: Lotta Dellve, Åsa Tjulin, Göran Jutengren, Ellen Jadestad, Marcus Strömgren
Finansiär: AFA
 

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2017-08-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?