Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Översätta politik till praktik

Sveriges statliga lärosäten har sedan drygt 20 år tillbaka ett myndighetsuppdrag att jämställdhetsintegrera sin verksamhet. Jämställdhetsarbetet inom akademin har dock betecknats som ett i det närmaste omöjligt uppdrag och det är angeläget att förstå varför det är så problematiskt. En förklaring skulle kunna ligga i att jämställdhetspolitiska mål formuleras på en makronivå och är av generell karaktär. De har också kritiserats för att vara otydliga, motsägelsefulla, kvantitativa och sakna kontinuitet, systematik och långsiktighet. Vi vet dock väldigt lite om hur jämställdhetsuppdraget blir till konkret praktik inom akademin.

Projektet undersöker därför hur de jämställdhetspolitiska målen tolkas, konkretiseras och implementeras vid de enskilda lärosätena som ska jämställdhetsintegrera sin verksamhet.

Materialet, bestående av lärosätenas handlingsplaner, policy- och styrdokument samt intervjuer med personer ansvariga för och engagerade i jämställdhetsarbetet vid dessa lärosäten, analyseras med en diskursiv metodansats. För att förstå de lärosätesspecifika förutsättningarna för hur jämställdhetsintegreringen organiseras och operationaliseras används en teoretisk modell om översättning. Modellen är avsedd att synliggöra hur uppdraget översätts (dvs. förhandlas, omvandlas och materialiseras) i en lokal kontext präglad av existerande struktur, rutiner, normer och traditioner och av aktörer som i olika hög grad besitter resurser i form av kunskap, engagemang och tid.

Genom att anlägga en komparativ och historisk dimension undersöker projektet dessutom översättning som institutionellt stigberoende. Resultatet blir en samlad bild av jämställdhetsarbetet inom akademin, hur det varierar mellan lärosätena och hur det politiska uppdraget genomför en resa – både i tid och rum.

Projektet är synnerligen aktuellt i ljuset av regeringens senaste regleringsbrev som specificerar ett nytt uppdrag om jämställdhetsintegrering under perioden 2016-2019 för 33 lärosäten.

Projektteam

Birgitta Jordansson

Helen Peterson

Finansiär

Forte

Projekttid

2017 - 2020

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2017-06-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?