Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Erica Nordlander

Universitetslektor

Erica Nordlander
Universitetslektor
erica.nordlander@socav.gu.se
031-786 5428

Rumsnummer: F404
Postadress: Box 720, 40530 Göteborg
Besöksadress: Skanstorget 18 , 41122


Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap (Mer information)
Box 720
405 30 Göteborg
www.socav.gu.se
socav@socav.gu.se
Fax: 031-786 4764
Besöksadress: Skanstorget 18 , 411 22 Göteborg

Om Erica Nordlander

Erica Nordlander är sedan hösten 2010 anställd vid institutionen för Sociologi och Arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.   Erica har studerat sociologi samt statsvetenskap vid Stockholm och Umeå Universitet och har en filosofi magisterexamen i sociologi från Umeå universitet. År 2015 Erica disputerade på avhandlingen On the Mechanisms of Social Inequality- Studies of young people's educational outcomes, social partcipation and well-being.

Forskningsområden

  • Social stratifikation
  • Välfärd
  • Utbildning
  • Arbetsmarknad
  • Ungdomar

 

Pågående forskning

Det övergripande målet med Ericas avhandlingsprojektet var att  bidra med kunskap om hur unga människors levnadsvillkor påverkar deras framtida livsmöjligheter. Avhandling fokuserade på ungas uppväxt- och livsvillkor och hur dessa kan relateras till ungdomars välfärd och utbildning. Med hjälp av data från svenska databaser och undersökningar, tillämpades en longitudinell kvantitativ forskningsstrategi.

Övrigt
Fram till 2012 arbetade Erica inom Marie Curie ITN-projektet EduWel och var också verksam vid Human Development,Capability and Poverty International Research Centre (HDCP-IRC), Institute for Advanced Study (IUSS ) i Pavia, Italien.

Publikationer
Brännlund, A., Nordlander, E., & Strandh, M. (2012). Higher education and self-governance: the effects of higher education and field of study on voice and agency in Sweden. International Journal of Lifelong Education, 31(6), 817-834.

Nordlander, E., Strandh, M., & Brännlund, A. (2013). What does class origin and education mean for the capabilities of agency and voice?. British Journal of Sociology of Education, 1-22.

Nordlander, E., & Stensöta, H. O. (2014). Grades–for Better or Worse? The Interplay of School Performance and Subjective Well-Being Among Boys and Girls. Child Indicators Research, 1-19.

Senaste publikationer

Are Young People's Activities an Important Link between Class Origin and Educational Attainment?
Erica Nordlander
European Sociological Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What does class origin and education mean for the capabilities of agency and voice?
Erica Nordlander, Mattias Strandh, Annica Brännlund
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Class, Education and non-market capabilities: A longitudinal study of parental social class, education and the non-market capabilities of subjective health, voice and agency
Erica Nordlander, Annica Brännlund, Mattias Strandh
A comparison of effects on capabilities in transitions to the labour market, Bielefeld, Workable Research Consortium, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Higher education and self-governance: the effects of higher education and field of study on voice and agency in Sweden
Annica Brännlund, Erica Nordlander, Mattias Strandh
International Journal of Lifelong Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Subjective well-being among adolescents: the power of personal achievements in school
Erica Nordlander, Helena Stensöta
Höstmötet - Nätverket för forskning om socialpolitik och välfärd, 2012-11-15, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 8 av 8

2017

2016

Are Young People's Activities an Important Link between Class Origin and Educational Attainment?
Erica Nordlander
European Sociological Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

What does class origin and education mean for the capabilities of agency and voice?
Erica Nordlander, Mattias Strandh, Annica Brännlund
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

2012

Class, Education and non-market capabilities: A longitudinal study of parental social class, education and the non-market capabilities of subjective health, voice and agency
Erica Nordlander, Annica Brännlund, Mattias Strandh
A comparison of effects on capabilities in transitions to the labour market, Bielefeld, Workable Research Consortium, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Higher education and self-governance: the effects of higher education and field of study on voice and agency in Sweden
Annica Brännlund, Erica Nordlander, Mattias Strandh
International Journal of Lifelong Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Subjective well-being among adolescents: the power of personal achievements in school
Erica Nordlander, Helena Stensöta
Höstmötet - Nätverket för forskning om socialpolitik och välfärd, 2012-11-15, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 8 av 8

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2016-11-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?