Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johanna Arnesson

Universitetslektor

Johanna Arnesson
Universitetslektor
johanna.arnesson@gu.se

Postadress: Box 720, 40530 Göteborg
Besöksadress: Skanstorget 18 , 41122 Göteborg


Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap (Mer information)
Box 720
405 30 Göteborg
www.socav.gu.se
socav@socav.gu.se
Fax: 031-786 4764
Besöksadress: Skanstorget 18 , 411 22 Göteborg

Om Johanna Arnesson

Under vårterminen 2020 är jag anställd som lektor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, en tjänst som innefattar uppsatshandledning och examination av kanditatuppsatser. Parallellt med detta arbetar jag med en forskningsöversikt om medier och jämställdhet i Sverige, på uppdrag av Jämställdhetsmyndigheten.

Har tidigare varit anställd som adjunkt i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG, samt som doktorand vid samma institution under 2013-2018. Studier i medie- och kommunikationsvetenskap på grund- och kandidatnivå vid Stockholms universitet (JMK), samt genusvetenskap vid Södertörns högskola. Har även arbetat inom den ideella sektorn i många år.

Forskningsintresse

Mitt forskningsintresse rör sig mestadels i skärningspunkten mellan marknadsföring och politisk kommunikation, vilket innebär att jag ansluter mig till ett växande fält inom strategisk kommunikation som fokuserar mer på sociokulturella aspekter och konsekvenser av reklam, varumärkeskommunikation och public relations, än strikt organisatoriska. Jag är även intresserad av kulturstudier, populärkultur, subkulturer och frågor kring medier, kommunikation och identitetsskapande. Metodologiskt har jag mest arbetat med olika former av kritisk diskursanalys, men även andra former av kvalitativ textanalys (retorik, semiotik, narrativ, etc.).

Jag har alltid haft ett intresse för vad som händer när det politiska och det kommersiella möts, dels när det gäller möjlig utvidgning av politiskt engagemang, dels när det gäller hur detta kan förändra eller förskjuta förståelsen av politiska frågor och politisk deltagande. Detta intresse speglas i min avhandling Fashionable Politics: The Discursive Construction of Ethical Consumerism in Corporate Communications, News Media, and Social Media (2018), där jag studerat hur idén om s.k. etisk konsumtion diskursivt konstrueras av olika aktörer i den svenska modeindustrin. Mitt huvudsakliga intresse i avhandlingen är att undersöka kommersiella organisationer som politiska aktörer, samt de diskursiva kamper som manifesteras organisationskommunikation, journalistik och sociala medier när det talas om hållbarhet, jämlikhet och global utveckling i relation till konsumtion.

Undervisning

Undervisar på kursen SC1502 Examensarbete för kandidat i sociologi, främst med uppsatshandledning samt examination.

Har tidigare undervisat på grundutbildningen i medie- och kommunikationsvetenskap, JMG, samt varit kursansvarig för kurserna Introduktion till Medie- och kommunikationsvetenskap och Perspektiv på medier och kommunikation. 

 

Senaste publikationer

Doing Good by Looking Good: Discourses of Ethical Fashion and Fashionable Ethics in the Swedish Press
Johanna Arnesson
6th Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

(Re)styling ethical consumers: Sustainable fashion in contemporary consumer capitalism
Johanna Arnesson
Capitalism, Culture and the Media. Leeds, United Kingdom: 7-8 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Making Difference in the Supermarket: The Role of Identity in Mediated Ethical Consumerism
Johanna Arnesson
ECREA's 5th European Communication Conference 'Communication for Empowerment: Citizens, Markets, Innovations’. Lisbon, Portugal: 12-15 Novemberg , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 5 av 5

2018

2016

Doing Good by Looking Good: Discourses of Ethical Fashion and Fashionable Ethics in the Swedish Press
Johanna Arnesson
6th Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

(Re)styling ethical consumers: Sustainable fashion in contemporary consumer capitalism
Johanna Arnesson
Capitalism, Culture and the Media. Leeds, United Kingdom: 7-8 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Making Difference in the Supermarket: The Role of Identity in Mediated Ethical Consumerism
Johanna Arnesson
ECREA's 5th European Communication Conference 'Communication for Empowerment: Citizens, Markets, Innovations’. Lisbon, Portugal: 12-15 Novemberg , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 5 av 5

Sidansvarig: Paulin Nande|Sidan uppdaterades: 2016-11-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?