Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nytta av utbildningen

Redan när Julius fick sin examen hade han ett jobb, tack vare praktikplatsen.
- Jag har alltid varit fackligt intresserad och när det var dags för praktik tog jag kontakt med mitt fack och på den vägen är det, från en projektanställning till en tillsvidareanställning på GS-facket.

Nu har det gått några år sedan Julius Petzäll Mendonca blev klar med studierna i arbetsvetenskap och han har fått perspektiv på utbildningen.
- Jag har haft flera uppdrag här på GS-facket där utbildningen på olika sätt haft betydelse, men de arbetsuppgifter som innehållit olika typer av utredningsuppdrag, där har jag haft som mest nytta av utbildningen.

Även om Julius arbetar inom den fackliga sfären kan han se att utredningsuppdrag finns inom flera olika sektorer. Det kan vara ideella organisationer, lobbyorganisationer och andra som vill få kunskap om olika frågor som berör arbetsmarknaden.

Underlag och rapporter

- GS-facket, som organiserar personer som arbetar inom skogs-, trä- och grafiska branschen, behövde underlag för att kunna påverka beslutsfattare inom arbetsmiljöområdet. Nu står vi inför nästa stora utmaning och det handlar om en ny syn på arbetsmiljön för maskinförare i skogsbruket. Vi måste ta fram tro

värdiga argument inför diskussionerna med arbetsgivare och politiker. Då blir det mycket viktigt med de kontakter jag fick med forskarna som undervisade på Arbetsvetarprogrammet samtidigt som jag hoppas att mina kunskaper om hur man lägger upp arbetet med en större utredning kommer till nytta.

Arbetsmiljön

Ett centralt område i utbildningen i arbetsvetenskap är arbetsmiljön och att studera de faktorer som både orsakar olika typer av arbetsmiljöproblem och identifiera de mekanismer som underlättar en förbättring.
- De som arbetar som maskinförare i skogen har dokumenterade problem med sin arbetsmiljö. Tack vare de kunskaper jag fick under utbildningen kunde jag se att lösningarna på problemen ute på hyggena inte är riktade insatser mot den enskilda maskinföraren. Givetvis skall man ha den bästa tänkbara arbetsmiljön i förarhytten, men om villkoren är sådana att man är tvungen att sitta hela arbetspasset framför sina spakar och inte få någon vila hjälper inte att man har en stol som är bra.

Systemnivå

Att kunna lyfta blicken från den enskilda individen upp till organisations- och systemnivå var ett av budskapen under utbildningens föreläsningar.

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2018-06-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?