Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jämställdhet intresserar mig

- Jag tror att bredden på kurserna var bland det bästa med Arbetsvetarprogrammet, säger Sarah Nilsson, nyutexaminerad student. När jag tittar tillbaka på utbildningen har jag fått minst lika mycket praktiska kunskaper som teoretiska.

Om Sarah skall räkna upp de kurser som hon troligtvis kommer att ha mest nytta av blir det fyra stycken; Arbetsmarknad i ett nationellt och internationellt perspektiv, Arbetsorganisation och ledarskap, Metoder för utvärderings- och förändringsarbete i arbetslivet och kursen i arbetsmiljö.Till detta kommer de kunskaper hon fått genom alla de uppgifter som hon och hennes studiekamrater fick.

- Lärarna sa hela tiden att vi skulle kombinera våra teoretiska studier med att arbeta mycket i grupp. På så sätt har jag fått massor med övning i att både lära mig att presentera resultat och kunna argumentera. Det har jag redan haft nytta av.

Under sista terminen av utbildningen finns en praktikkurs och en av uppgifterna i utbildningen är att själva skaffa sig en praktikplats. Sarah visste inte riktigt vad hon ville göra, men plötsligt dök en hemsida upp när hon var ute och googlade.

- Det var en rapport om ett jämställdhetsprojekt. Till slut kom jag fram till organisationen som hade gjort rapporten. Den heter Winnet och är en ideell och partipolitisk organisation som verkar för jämställd utveckling och tillväxt

Sarah skickade ett mail, fick svar och efter ett tag blev det ett möte.

Olika perspektiv

Även om Arbetsvetarprogrammet har pågått i några år är det många arbetsgivare som inte känner till det, men det kan både vara en för- och nackdel. Det gäller att kunna förklara inriktningen på programmet och vilka arbetsområden man fokuserar på.

- Jag brukar säga att programmet är väldigt brett och att vi tittar på frågeställningar från flera olika håll. Exempelvis har jag intresserat mig för jämställdhet och detta område har vi studerat utifrån fyra olika perspektiv; individ-, grupp-, organisation- och ett samhällsperspektiv. När jag hade förklarat detta blev de intresserade och jag var välkommen dit på praktik.

Någon speciell uppgift hade inte Sarah fått utan hon fick känna sig för under den första veckan. Därefter hade en praktikuppgift vuxit fram tillsammans med handledaren. Hon skulle kartlägga de inkubatorer som Västra Götalandsregionen stöttar ur ett jämställdhetsperspektiv. (Inkubatorverksamhet finns vanligen vid olika högskolor där idéer som studenter har kan bli företag.)

- I mitt examensarbete gjorde jag en djupdykning mot två av inkubatorerna för att studera dem närmare.

Mer arbete

Ofta är den denna typ av uppgifter som studenter kan få som praktikuppgifter, något som inte organisationen hinner med, men som kan vara intressant att få lite mer kunskap om.

- De var intresserade av vad jag kommit fram till. Nu skall jag och två studenter från helt andra utbildningar som gjort liknande rapporter, sätta ihop en liten antologi. För min del innebär detta att jag fått en projektanställning där jag skall informera olika organisationer om det vi har kommit fram till.

Fantasi

Vad som händer sedan efter projektanställningen vet ingen. Sarah har tittat på olika platsannonser: och det finns inga som vänder sig specifikt till arbetsvetare, men det finns många som har liknande krav.

- Man får använda lite fantasi och se om de efterfrågar den typ av kompetens som jag har, sedan kan man skicka in en ansökan och hoppas på det bästa.

(2014)

 

Sidansvarig: Anders Östebo|Sidan uppdaterades: 2019-01-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?